هدیه

خورشید مهر، لطافت ترمه و گرمای سفال در هنر یزد

خورشید مهر، لطافت ترمه و گرمای سفال در هنر و صنعت یزد

خورشید مهر، لطافت ترمه و گرمای سفال‌:‌ استان یزد، از زیبا‌ترین نواحی کویری ایران است که جذابیت‌های ویژه‌ای را در خود گنجانده است. تاثیر کویر، خورشید تابان و آب کم به روی مردم این شهر هیچگاه جلوی ذوق هنری و دستان توانمندشان را نگرفت.

اصالت و استفاده از طرح های خورشید در هنر یزد به طور محسوسی حس می‌شود. یزد مالک صنایع دستی بسیار زیبایی است، که به طور کلی به دو بخش می‌توان تقسیم‌بندی کرد. بافتنی‌ها در یزد دسته اول خطاب می‌شوند، که به جرات می‌توان زیبا ترین دوخته‌ها را در این بین دید.

خورشید مهر، لطافت ترمه و گرمای سفال ترمه، شمد و زیلو

طرح بته و جقه که برای ما بسیار آشنا است، به روی این پارچه بسیار مسحور کننده دیده می‌شود. ترمه پارچه ایست که تار آن ابریشم و پود آن پشم و ابریشم و کرک الوان است. از این پارچه برای دوخت کیف، کفش و مزین کردن برخی وسایل بسیار استفاده می‌شود.

نمد نوعی پارچه نازک و خنک است که به عنوان رو انداز از آن استفاده می‌شود. زیلو دقیقا در نقطه مقابل آن قرار میگیرد، پارچه‌ای ضخیم که به عنوان زیرانداز از آن استفاده می‌شود. این دو پارچه بسیار کاربردی هستند و به وفور در یزد تولید می‌شود.

سفال و کاشی

سفال و کاشی بخش بعدی از صنایع دستی یزد را تشکیل می‌دهد. این موارد هم بی‌ربط با آفتاب و کویر این استان نیستند و بخصوص در شهر میبد به وفور دیده می‌شوند.
در اصطلاح محلی به تولیدات سفالگری، “کواره” گفته می‌شود و به صورت لعاب‌دار یا بدون لعاب تولید می‌شود. بیشتر این محصولات در قالب کوزه و کاسه است و گاهی به شکل طراحی ظریف در ابعاد کوچک‌تر نیز دیده می‌شود. از خاتم و مینا تا فیروزه و الماس اصفهان چه می‌دانید؟

سفال و کاشی

هنر کاشی سازی و خورشید مهر، لطافت ترمه و گرمای سفال نیز در یزد قدمتی در حدود هفت قرن دارد و از آن در تزیین بناها بسیار استفاده می‌شود. اغلب این کاشی‌ها ابتدا نقاشی می‌شوند، سپس لعاب داده می‌شوند و در کوره می‌پزند. نوع بسیار زیبای دیگری از این صنایع دستی، کاشی‌های دیوارکوب است، که در ابعاد کوچک و با طرح‌های زیبا تولید می‌شوند و به شدت رواج پیدا کرده است. شما می‌توانید نفیس‌ترین این محصولات را در حس هفتم پیدا کنید.

هرچند که مهم‌ترین دست ساخته‌ها در یزد به همین دو گونه عمده خلاصه می‌شود و مواردی همچون زرگری، شعربافی، فرش بافی، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب بافی، قناویز، دندانی، گیوه بافی حصیر بافی، خورجین بافی، روفرشی، سفره، احرامی، قلم ‌زنی، شيشه‌گری، چرم‌سازی، موتابی و نمدمالی هم به عنوان بخشی از صنایع دستی در برخی نقاط تولید می‌شوند. اما این آثار به عنوان صنایع دستی اصلی این استان شناخته نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین هدایای تبلیغاتی را بشناسید