مناسبت ها

روز قلم

روز قلم

ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ، ﻫﯿﭻ ﻧﺒﻮﺩ، ﮐﻠﻤﻪ ﺑﻮﺩ!

ﻭ‌ ﮐﻠﻤﻪ، خود ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ…

بی‌شک، بخش مهم و اساسی هویت فرهنگی هر ملتی، به آثار مکتوبی‌ است که از آن ملت بر جای مانده. نقش قلم و تاریخ نگارش و نوشتن در هر فرهنگی، بسیار مهم و قابل توجه است. ما در حس هفتم نیز روز قلم را گرامی می‌داریم به ویژه اینکه در آیین کهن ما ایرانی‌ها نیز بارها و بارها به جادوی قلم و اثر آن بر ابعاد مختلف زندگی بشر، اشاره شده است‌.

دلایل نام گذاری روز قلم در ایران

۱۴ تیر در تقویم ما، روز قلم نامگذاری شده است. شورای فرهنگ عمومی، به پیشنهاد انجمن قلم ایران، چهاردهم تیر ماه را، روز قلم نامگذاری کرد. که دلایل مختلفی برای انتخاب این روز بعنوان پاسداشت روز قلم، وجود دارد.

جشن تیرگان و به رسمیت شناختن کاتبان در زمان هوشنگ

آیین گرامی داشت قلم، یکی از آیین‌های با اهمیت در یکی از مهم‌ ترین جشن‌های ایران باستان می‌باشد. در این جشن، هوشنگ پادشاه پیشدادی ایران نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخته و قلم این بزرگان را ارج نهاده است. به همین دلیل است که در این روز، مردم جشن می‌گیرند و آن جشن، جشن شکوه و گرامی داشت قلم، نام می‌گیرد، این روز همان روز چهاردهم تیر ماه است.

مناسبت روز قلم

روز سیاره عطارد یا همان تیرماه

همچنین ابوریحان بیرون در یکی از کتاب‌هایش آورده است که ایرانیان باستان، چهاردهمین روز از تیر ماه را روز تیر می‌نامیدند. از طرفی، در فرهنگ پارسی، سیاره‌ی تیر، کاتب و نویسنده‌ی ستارگان است و به همین دلیل این روز را روز نویسندگان می‌نامیدند.

پس آنچه که مسلم است این است که نام گذاری این روز، با تاریخ و تمدن کهن و فرهنگ دیرینه ما بی‌ارتباط نیست. زیرا که از گذشته قلم و نوشتن، جایگاه ویژه و بسیار مهمی در میان ایرانی‌ها داشته و هنوز نیز دارد.

اهمیت و جایگاه قلم در ایران و اسلام

در گذرگاه تاریخ پرفراز و نشیب ایران و اسلام، همواره قلم، نقش آفرین عرصه های مختلف تمدن بوده است. از ثبت آموزه‌های آسمانی و احادیث نورانی تا نگارش کتب عملی و فلسفی، از سرودن اشعار حماسی و غزل‌های عاشقانه تا به رشته تحریر درآوردن وقایع تاریخی، قلم همیشه یار و همراه انسان‌ها در مسیر رشد و پیشرفت بوده است.

با پیدایش قلم، دریچه‌ای نو به سمت دانایی و حکمت گشوده شد و انسان‌ها توانستند گنجینه‌های اندیشه و تجربیات خود را به نسل‌های آینده منتقل کنند. تمام پیشرفت‌هایی که انسان‌ها و جوامع از ابتدا تا به حال داشته‌اند به نوعی به قلم و انتقال تجربیات باز می‌گردد. قلم، حافظ علوم و معارف، افکار اندیشمندان و پلی ارتباطی بین گذشته، حال و آینده است.‌

در تمدن ایرانی اسلامی، قلم نقشی فراتر از یک ابزار دارد و به مثابه هویتی یگانه و اصیل، در تار و پود فرهنگ و تاریخ این سرزمین تنیده شده است. از نگارش آیات قرآن کریم و احادیث نورانی معصومین تا خلق آثار علمی و ادبی، قلم همواره ناقل روشنگری بوده و در مسیر تعالی و بالندگی انسانیت گام برداشته است.
قلم در تمامی اعصار نقشی بی بدیل در عرصه‌های مختلف زندگی داشته و دارد. از ثبت کارهای روزمره تا انعقاد قراردادهای مهم، همه با این وسیله به ظاهر ساده صورت می‌گیرند. قلم همواره یکی از کاربردی‌ترین وسیله‌هاست و هدیه‌ای ارزشمند برای هر مناسبت و هر فردی به شمار می‌رود.

نقش قلم در ادامه‌ی حیات فرهنگی یک ملت

نقش قلم، در ادامه حیات فرهنگی یک ملت، بسیار حائز اهمیت است. قلم‌های بی‌شماری برای حفظ هویت و فرهنگ این مرز و بوم، زده شده است و حاصل این نوشتن‌ها و قلم زدن‌ها، مشاهیر، دانشمندان، نویسندگان، شاعران و فرهیختگانی است که طی سالیان دراز در آسمان فرهنگ و دانش این کشور،‌ ستاره شده‌اند.

ما باید ارج و ارزش این دست‌های توانا را همواره به خاطر داشته باشیم و همه ساله، به پاس ارزشمندی نام و یاد بزرگان اهل قلم و نیز به جهت یادآوری این روز ارزشمند، قلم بزنیم و از چهره‌های تأثیر گذار سرزمینمان که طی سال‌ها تلاش بی وقفه در حفظ و نگهداری هویت ملی و میهنی‌مان کوشیده‌اند یاد کینم و یادشان را گرامی بداریم.

اهمیت و جایگاه قلم در فرهنگ‌های مختلف به این جهت است که می‌توان با جادوی نوشتن، هر لحظه‌ای را ثبت و ‌ضبط کرد. می‌توان با کنار هم چیدن کلمات و رقص مرکب قلم بر روی سفیدی کاغذ، گذشته، حال و آینده را به هم پیوند داد‌. کلمات، میان ما و جهان‌ها و فرهنگ‌ها و انسان‌های پیش از ما و حتی پس از ما، آشتی و صلح و سازش برقرار می‌کنند.

هر واژه هویت مستقل دارد

واژه‌ها مهربان هستند و هر واژه‌ای که نوشته می‌‌شود، در واقع هویت مستقل خود را می‌یابد و ماندگار می‌شود.

جاودانی، رمز دیگر قلم است. ما می‌توانیم با سحر روز قلم، خودمان را ثبت کنیم و پس از مردنمان نیز با نوشته‌هایمان زنده بمانیم و بر سفیدی کاغذ، زندگی کنیم. همان گونه که بزرگانی هم چون حافظ، سعدی، مولانا و دیگر اندیشمندان و فرهیختگانمان به این صورت ماندگار شدند و به ما که انسان‌های قرن‌ها پس از خودشان بودند، درس‌های زیادی از انسانیت و فرهنگ و دانش آموختند.

نقش قلم در ادامه‌ی حیات فرهنگی یک ملت

ماندگاری قلم، رازِ استقلال هر ملتی در هویت فرهنگی آن ملت است.

سخنی که نوشته می‌شود با سخنی که بیان می‌شود، متفاوت است و به همین دلیل است که یک نویسنده وقتی که قلم به دست می‌گیرد و می‌نویسد. با حساسیت و دقت زیادی کلماتش را انتخاب می‌کند و آنها را کنار هم می‌چیند. آن چیزی که از بزرگان در گذشته به دست آیندگان می‌رسد، می‌بایست سندیت داشته باشد تا برای نسل‌های بعد قابل قبول باشد و نگاشتن و مکتوب کردن ذهن‌ها، بهترین و اساسی ترین راه حل در این زمینه است که از جادوی روز قلم برمی‌خیزد.

متن در مورد قلم برای استوری، اس ام اس و کپشن اینستاگرام

امام علی (ع)
<< خرد دانشمندان در نوک قلم هایشان است. >>
<<فرستاده تو، سنجه ی نبوغ توست و قلم تو، گویاترین سخنگوی توست. >>

ویلیام شکسپیر
<<قلم جادویی است که می تواند دنیا را تغییر دهد.>>

جان کیلز
<<قلم، کلیدی است که قفل های جهل را می گشاید.>>

لئو تولستوی
<<قلم، مشعلی است که تاریکی جهل را روشن می کند.>>

*روز قلم، روز شکوفایی اندیشه و هنر، بر اصحاب قلم مبارک باد.

*قلم، زبان گویای فرهنگ و هویت ماست، روز قلم بر پاسداران این گنجینه مبارک.

*قلمی در دست، دنیایی در دل، به یمن قلم، اندیشه‌ها جاودانه می‌شوند. #روز قلم مبارک

*روز قلم را به تمام کسانی که با قلم خود تاریخ را می‌سازند و به آینده معنا می‌بخشند تبریک می‌گوییم.

*به پاس یاری ات در نشر دانایی و خلق زیبایی، روز قلم بر تو مبارک.

*ای قلم، تو مشعل نور و دانایی
در دست تو هست قدرت رهایی
تو نقاش هستی و نقش آفرین
با تو جهان گشته غرق در ناز و نگین

قلم؛ هدیه ای فراتر از کلمات

قلم، ابزاری ساده اما قدرتمند است که در دستان خلاق انسان‌ها، به معجزه تبدیل می‌شود. از شاعران و مترجمان گرفته تا نویسندگان و خبرنگاران، معلمان و اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگران، مشاوران و وکلا، کارمندان دفاتر اداری، هنرمندان و نقاشان، و …، هر کس در هر عرصه‌ای، از قلم برای خلق و آفرینش بهره می‌برد.
قلم، رازگوی اندیشه‌ها و مفاهیم است. با هر کلمه‌ای که بر صفحه نقش می‌بندد، دریچه‌ای نو به سوی دانایی و معرفت گشوده می‌شود و گامی در جهت تعالی و پیشرفت برداشته می‌شود.

هدیه دادن قلم، هدیه‌ای فراتر از کلمات است. این هدیه، نمادی از احترام، قدردانی و تشویق به خلق و آفرینش است. با هدیه دادن قلم به عزیزان خود، به آنها انگیزه می‌دهید تا ایده‌ها و افکار با هدیه دادن قلم، به شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌ها کمک کنید. خود را به تصویر بکشند و در مسیر تعالی و پیشرفت گام بردارند.

چه هدایایی برای هدایای سازمانی روز قلم مناسب هستند؟

روز قلم، فرصتی ارزشمند برای تجلیل از زحمات اصحاب قلم و ترویج فرهنگ کتابت و نویسندگی است. در این روز، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال هدایایی مناسب برای کارکنان و مشتریان خود هستند تا این روز را به یادماندنی‌تر کنند.
انتخاب هدیه مناسب برای روز قلم، می‌تواند به نوع فعالیت و سلیقه افراد بستگی داشته باشد. از محبوب‌ترین هدایایی که برای این مناسبت می‌توان در نظر گرفت خودکار و قلم، لوازم تحریر، ست اداری و ست مدیریتی تبلیغاتی، ست رومیزی، ست صنایع دستی تبلیغاتی نفیس و نیز ست پذیرایی تبلیغاتی را می‌توان نام برد.

هدیه سازمانی برای روز قلم از کجا بخریم؟

حس هفتم به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه ارائه هدایای سازمانی و تبلیغاتی، مجموعه‌ای از نفیس‌ترین و باکیفیت‌ترین هدایا را برای روز قلم به شما عزیزان ارائه می‌دهد.
ما با درک نیازها و سلیقه‌های شما، بهترین هدایا را برای تقدیم به کارکنان و مشتریانتان در روز قلم پیشنهاد می‌کنیم. مجموعه حس هفتم این روز ارزشمند را به همه فرهیختگان و اهالی روز قلم، اندیشه و تفکر، تبریک می‌گوید و از خداوند مهربان با سوگند به قلم و آن چه که با قلم می‌نویسند، آرزوی مانایی و زنده ماندن تمامی قلم‌های ارزشمند و تأثیرگذار را خواهان است.