هدیه

انواع چاپ هدایای تبلیغاتی

انواع چاپ هدایای تبلیغاتی

وقتی‌که به دنبال ارتقاء کسب‌ و کار خود هستید، ممکن است محصولات تبلیغاتی را در نظر بگیرید. این دسته از برنامه‌های بازاریابی، با استفاده از محصولاتی مناسب و کارآمد به مشتریان کمک می‌کنند تا با شرکت شما و خدماتتان آشنا شوند و نهایتا برندتان را به خاطر بسپارند. شما می‌توانید انواع کالاهای تبلیغاتی مانند قلم، تیشرت، کلاه، لیوان، کیف دستی و بسیاری از محصولات تبلیغاتی سفارشی را از بین انواع کالاها انتخاب کنید.

ممکن است تعجب کنید که چگونه این محصولات تبلیغاتی آماده می‌شوند و فرآیند چاپ آن به چه صورتی است. روش‌های مختلفی برای انواع چاپ هدایای تبلیغاتی حس هفتم وجود دارد و تکامل آنها همچنان ادامه دارد. هر نوع چاپ متناسب با نیاز و نوع کالا متفاوت است و گاهی زمان و هزینه تعیین کننده نوع چاپ خواهد بود. در ادامه به توضیح مختصر برخی از این شیوه‌های چاپ و ویژگی‌‌های مهم‌شان اشاره خواهیم کرد.

چاپ لیزر بهترین نوع از انواع چاپ هدایای تبلیغاتی

اصطلاح “لیزر” به معنی تقویت نور، توسط انتشار تحریک شده از یک تابش است. در واقع پرتو نور از طریق یک سری آینه‌ها منعکس می‌شود و به وسیله یک لنز فوکوس متمرکز می‌گردد. این فرآیند به جهت متمرکز کردن نور و حرارت ناشی از آن در یک نقطه دقیق طراحی شده است. به نقطه‌ای که لیزر سطح را لمس می‌کند “نقطه کانونی” گفته می‌شود و در آنجا حرارت بسیار بالا است.

اما حکاکی لیزری چطور صورت می‌گیرد؟ در چاپ معمولی، اغلب جوهر یا ماده‌ای را به کاغذ یا سطحی دیگر اضافه می‌کنید، اما در حکاکی لیزر این فرآیند برعکس است. از لیزر برای حذف مواد استفاده می‌شود و آنچه که به‌طور معمول چاپ می‌شود حاصل جدا شدن برخی قسمت‌های سطح و بافت است. با تغییر شدت پرتو می‌توانیم در اعماق مختلف حکاکی کنیم.

چاپ لیزر

یا حتی با ظریف‌ترین شیوه ممکن در ابعادی کوچک این فرآیند را انجام دهیم. نکته بسیار جالب دیگر در مورد انواع چاپ هدایای تبلیغاتی این است که هیچ نوع تیغه، جوهر یا سایر اجزای مصرفی برای تعویض وجود ندارد و این امکان وجود دارد تا اطمینان حاصل کنیم که کیفیت نهایی چندین محصول یکسان بدون تفاوت است.
حکاکی لیزر امکان چاپ به روی اغلب سطوح از جمله فلز، چوب، چرم، مقوا، پلاستیک و شیشه‌ را خواهد داشت. دقت، ظرافت، نیاز به زمان کم و توانایی چاپ بالا، لیزر را به یکی از تکنولوژی‌های پراستفاده تبدیل کرده است.

چاپ تامپو  (پد پرینتینگ)

چاپ تامپو فرآیندی است که در آن می‌توان یک وسیله پلاستیکی، شیشه‌ای، سرامیکی، فلزی، سیلیکون یا چوبی را تزئین کرد. به نوعی این مراحل یادآور کارکرد مُهر و تمبر در زمان قدیم است که با بازنگری و تحول مدرن آن به پد پرینتینگ تبدیل شده است. در چاپ تامپو تصویر مدنظر از طریق جوهر در صفحه چاپ و به وسیله پد سیلیکونی به سطح منتقل می‌شود.

به دلیل قابل انعطاف بودن پد سیلیکونی، به راحتی با تغییر شکل پد، فرآیند چاپ به روی سطوح غیرهموار نیز انجام می‌شود. مزیت بعدی آن وضوح و مقاومت بالای آن است، چرا که جوهر مرغوب به خوبی خود را به روی سطح جلوه می‌دهد و نسبت به ساییدگی در گذر زمان پایدار خواهد بود.

امروزه انواع چاپ هدایای تبلیغاتی تامپو از طریق دستگاه‌های صنعتی انجام می‌پذیرد، اما این چاپ در حالت ابتدایی خود از طریق کلیشه و به صورت دستی نیز انجام می‌شود.

دو محدودیت بزرگ برای این نوع چاپ وجود دارد، ابتدا محدود بودن ابعاد چاپ وابسته به اندازه پد سیلیکونی است و مورد بعدی عدم توانایی کامل در چاپ تمام رنگی است.

نمونه‌هایی از موارد تبلیغاتی که توسط چاپ تامپو انجام می‌شود انوع خودکار، بطری‌های آب، لوازم تحریر، نایلون، پارچه، لوازم ورزشی، لیوان، قمقمه هستند.

چاپ سیلک

در این روش یک شابلون توری شکل به روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد و قسمت‌هایی که نباید رنگ از آن عبور کند به وسیله ماده مخصوص مسدود می‌شوند. چاپ سیلک بهترین عملکرد را در چاپ تک رنگ دارد و با طرح های تک رنگ بسیار مقرون‌بصرفه است، زیرا طرح‌های چند رنگ باید در لایه‌های جداگانه مجددا چاپ شوند. بسته به کالا و انواع چاپ هدایای تبلیغاتی مورد نظر روش‌های متفاوتی از این نوع چاپ وجود دارد.

چاپ سیلک

که جوهر و فرآیند خشک کردن مخصوص به خود را خواهد داشت. روش چاپ سیلک اغلب در مواردی مانند پارچه و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید پیش از این با دیدن تصاویر چاپ سیلک به روی تیشرت‌ و بگ‌ها آشنا باشید. همچنین در چاپ نمادها یا طرح‌های شلوار نیز چاپ سیلک از کاربرد بالایی برخوردار است.

مقرون‌بصرفه بودن و سادگی روش کار جزو بزرگترین مزایای بهره بردن از این چاپ به شمار می‌رود. در واقع این نوع چاپ کاملا وابسته به سادگی یا پیچیدگی چاپ مدنظر شما است، چراکه سرعت انجام فرآیند کمی پایین است، دقت در جزییات و کیفیت تصویر نهایی معمولی به حساب می‌آید و امکان چاپ چند رنگ به آسانی در دسترس نخواهد بود.

چاپ فلت بِد

چاپ فلت بد در واقع یک تکنیک چاپ دیجیتال است که در آن یک تصویر به‌طور مستقیم روی انواع زیادی از سطوح و با استفاده از جوهر و اشعه ماوراء بنفش ( UV ) چاپ می‌شود. چاپ فلت بد وضوح خیره کننده‌ای دارد و به دلیل استفاده از اشعه UV مقاومت آن برای مدت طولانی افزایش پیدا می‌کند. این مقاومت در قبال آب، ساییدگی و نور شدید نیز صدق می‌کند.

مطلب پیشنهادی: هدایای تبلیغاتی تابستانه

فناوری فلت بد به ما امکان انواع چاپ هدایای تبلیغاتی مستقیم از سطوح ساده و استاندارد تا ضخامت 50 میلی‌متر، مانند فوم پی‌وی‌سی، پلی استایرن، مقوا، پلاستیک، چوب و کاغذ را در تیراژ مختلف و با قیمتی رقابتی می‌دهد. فرآیند دقیق‌تر چاپ به شیوه‌ی فلت بد به شرح زیر است:

  • از نور ماوراء بنفش برای آماده سازی چاپ بر روی یک بستر استفاده می‌شود.
  • بستر چاپ روی چاپگر قرار می‌گیرد. سپس آن چاپگر جوهر را روی بستر پخش می کند.
  • سپس نور ماوراء بنفش به منظور تمیز یا خشک کردن جوهر روی سطح تابانده می‌شود.
  • جوهر با اشعه ماوراء بنفش درطی توسط یک فرایند شیمیایی به فرم ایده‌آل خود می‌رسد.
  • چراغ‌های ماوراء بنفش هر جوهر چاپ شده را فوراً خشک می‌کند و جوهر روان فرصتی برای پخش شدن پیدا نمی‌کند. بنابراین می‌توانیم شاهد تصویر چاپی با وضوح خیره‌کننده باشیم.

چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن روشی رایج برای انواع چاپ هدایای تبلیغاتی تصاویر با کیفیت بالا بر روی پارچه‌ها و محصولات سرامیکی و مواردی از این دست است. محصولی که با استفاده از این فرآیند ساخته شده است، کیفیتش را در طول سال‌ها حفظ می‌کند. سابلیمیشن به معنای تصعید است و در عمل این چاپ هم این اتفاق رقم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: شب یلدا فرصتی برای هدیه دادن مهر و دوستی

تصعید فرآیندی شیمیایی است که یک ماده جامد بدون عبور از یک مرحله مایع شدن به حالت گاز تبدیل می‌شود. چاپ سابلیمیشن، که به عنوان چاپ تصعید رنگ نیز شناخته می‌شود، یک روش چاپ محبوب برای انتقال تصاویر روی پارچه، چوب، فلز، سنگ، سرامیک و پلاستیک است. روش‌های چاپ معمولی شامل یک مرحله با جوهر مایع است، جایی که رنگ جامد قبل از یک حالت گازی به رنگ مایع تبدیل می‌شود.

چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن شامل مرحله مایع نیست بلکه به دلیل واکنش شیمیایی کاغذ مخصوص از جامد به گاز تبدیل می‌شود. برای انواع چاپ هدایای تبلیغاتی به روی پارچه، به طور معمول از چاپگر دیجیتالی برای تولید تصاویر روی کاغذ مخصوص انواع چاپ هدایای تبلیغاتی از سابلیمیشن استفاده می‌شود. سپس کاغذ مخصوص در یک دستگاه پرس و در مجاورت حرارت قرار داده می‌شود و در معرض دمای بالایی در حدود 180 درجه سلسیوس قرار می‌گیرد.

این شرایط باعث تصعید ناگهانی کاغذ چاپ خواهد شد. هنگامی که متریال در حالت گاز قرار گرفتند، به الیاف سطح مجاور نفوذ می‌کنند. هنگامی که گرما از روی کاغذ انتقال و زیرلایه برداشته می‌شود، جوهر موجود در الیاف نفوذ کرده به حالت جامد درمی‌آیند و به طور دائم ثابت می‌شوند.

گرما نه تنها گاز را از جوهر رها می‌کند بلکه منافذ موادی را که شما در حال انتقال تصویر به آن هستید باز می‌کند. هنگامی که فشار و گرما رها شد، جوهر تصعید شده به حالت جامد خود باز می‌گردد و منافذ پارچه نزدیک می‌شوند و جوهر را درون آن به دام می‌افتد.

 چاپ طلاکوب

چاپ طلاکوب از انواع صنعتی چاپ‌ها به حساب می‌آید. به این روش چاپ داغی هم می‌گویند و عمدتا با درج به روی چرم، سررسید، کاتالوگ، دفتر تلفن و جلد کیف‌های چرم شناخته می‌شود. این روش چاپی سفارشی است که به سطوح جلوه‌ای فلزی می‌بخشد و یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اضافه کردن زیبایی براق فلز به کالاها است.

استحکام و پایدار ماندن از مزایای اصلی طلاکوب است. کیفیت بالای تولید و چسبندگی قوی بر روی هر سطح است صرف نظر از رنگ‌های انتخابی، تزئینات با کیفیتی را می‌سازد. یکی دیگر از مزایای طلاکوب این است که با پلاستیک، شیشه، فلز و چوب سازگار است.

این مطالب اطلاعات مختصری از چاپ‌های رایج در صنعت هدایای تبلیغاتی بود. اما پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب روش مناسب چاپ، به مشاوران رجوع کنید تا با اطمینان خاطر این فرآیند را به پایان برسانید.


سوالات متداول

بهترین نوع چاپ برای هدایای تبلیغاتی چه نوع چاپی است؟

این سوال پاسخ مشخصی ندارد چون برای هر محصولی نوعی چاپ خاص باید انجام شود، به طور مثال روی اقلام فلزی فقط چاپ لیزری انجام پذیر است و نوع دیگری را نمی توان انجام دادیا برروی پلاستیک نمیتوان از چاپ سیلک استفاده کرد درکل با توجه به محصول نوع چاپ انتخاب می شود

بهترین و ماندگار ترین نوع چاپ کدام است؟

چاپ لیزر بهترین نوع چاپ و مانگارترین نوع است، چرا که بصورت گرمای لیزر حکاکی می شود، این نوع چاپ رنگ ندارند ولی نسبت به انواع دیگر چاپ ها ماندگاری بسیار بیشتری را دارد